Skal du drive en bedrift i dag, er det nesten umulig å overleve uten en profesjonell nettside. Kundene dine forventer å finne deg på nettet, og ikke bare det – de forventer en nettside som gir de informasjon raskt, er enkel å navigere, og, aller viktigst, overbeviser dem om at du er den rette bedriften for dem.
Så du har bestemt deg for å ta tak. Etter å litt enkel googling har du funnet en haug med steder du kan bygge siden din selv. Noen av vanligste er SquareSpace, Wix og WordPress. Du finner en du har troen på, og er klar for å bygge en perfekt nettside til bedriften.
Så skjønner du fort at du ikke har peiling på hva som skal hvor, hvordan det skal se bra ut og alt blir fort både forvirrende og frustrerende. Klokken går veldig fort og du har snart brukt masse tid uten resultater. Du river deg i håret og tenker, hva skal egentlig til for å bygge en nettside?
I denne artikkelen skal du få fem viktige byggesteiner som nettsiden din trenger for å fungere.

1. En god nettside svarer på kundens spørsmål om din bedrift
Det første en nettside til en bedrift trenger er: Toppsaken. Dette er din førsteinntrykket kunden din får – og som vi alle vet, førsteinntrykk er viktig. Det er faktisk viktigere på nett enn ellers, fordi det er så lett å klikke seg vekk. Her er det noen spørsmål kunden har, og du må svare på de raskt:
1: Hvem er du?
De nye kundene du vil ha tak i, besøker deg gjerne for første gang. Du må fortelle de hvem du er. Det gjør du med en tydelig logo. Standarden er å ha den øverst i venstre hjørne, og du bør følge dette. I bildet over kan du se logoen, og navnet TME Media.
2: Hva gjør du?
Hva din bedrift gjør må du fortelle kunden tydelig på en nettside. Ikke en vag og “kreativ” setning som mange gjør. Kunden vil vite hva du faktisk driver med. I bildet over ser du “Effektiv Web Design”
3: Hvem jobber du med?
Hvilket problem løser du for kunden? Er du tannlege så sier det seg jo selv. Men kanskje er du en bilmekaniker som spesialiserer seg på Audi. Det er kjekt å få vite for kunden så raskt som mulig. Her ser du teksten “For små og mellomstore bedrifter på Romerike”.
En bedrift bør også ha et bilde, video eller grafikk på sin nettside. Her er muligheten endeløse, men det er en god mulighet til å gi kunden en positiv assosiasjon til produktene eller tjenestene dine. Et ekte menneske som bruker det du selger er alltid det beste, om det er mulig.
Og til slutt, bør du ha en “Handlingsguide” Dette viser kunden hvordan han skal bruke siden din, eller hvordan han handler av deg. Skal han “handle nå”, “få et tilbud” “Kontakt oss”? En Rørleggervakt f.eks vil ha “Ring oss nå 24/7” eller noe sånt. Ingen kunder vil “lese mer” mens de har vannlekkasje. Her ser du hva som passer deg og dine kunder.

2. En god nettside lar kunden vite hvem din bedrift er
Vi har alle vært på en nettside hvor vi spør oss selv “Hva er dette for en bedrift, og hvor holder de til?”. Det er her Om oss-seksjonen kommer inn. Dette er sjansen til å bygge tillit med de som besøker nettsiden din. Folk vil handle fra bedrifter de stoler på, og den beste måten å skape tillit på er å være åpen og ærlig om hvem du er og hva du gjør.
En god “Om oss”-side bør ikke være en kjedelig oppramsing av fakta. Den bør fortelle en historie! Hvordan startet bedriften din? Hva er verdiene dine? Hvorfor gjør du det du gjør? Tenk på dette som en mulighet til å skape en liten forbindelse med kundene dine. På forsiden bør du ha en kort tekst som gir kunden litt mer kjøtt på beinet, og en link til “om oss” siden. Det kan være så enkelt som på bildet over.

3. En nettside må vise hva din bedrift gjør eller selger
En av de viktigste delene av enhver nettside er selvfølgelig Tjenester-seksjonen. Dette er hvor du forteller besøkende nøyaktig hva du kan gjøre for dem. Det er viktig at denne seksjonen er strukturert godt, slik at det er lett å navigere og finne frem til det som er relevant for den besøkende.
Hver tjeneste du tilbyr bør ha en kort, konsis beskrivelse som forklarer hva tjenesten innebærer, og hvordan den kan hjelpe kunden. Husk å fokusere på kundens behov her. Det er lett å falle inn i fellen av å skrive mye om deg selv og din ekspertise, men det viktigste for kunden er å vite hvordan du kan løse deres problemer. Tenk fra kundens perspektiv – hva leter de etter, og hvordan kan du hjelpe dem?
Så bør det være en link inn til hver tjeneste. Dette er et godt tips for å bli funnet på Google også. Hver tjeneste bør ha sin egen side. Har du mange tjenester du gjør, kan de kanskje grupperes i kategorier eller liknende?
Inkluder gjerne også eksempler eller casestudier. Hvis du har jobbet med tidligere kunder og fått gode resultater, kan du bruke dette som bevis på at tjenestene dine fungerer. Dette er en flott måte å bygge troverdighet og tillit på.

4. Ingen nettside er komplett uten å vise hva hva kundene forteller om din bedrift.
Anmeldelser gull verdt. Folk stoler på anmeldelser nesten like mye som de stoler på personlige anbefalinger fra venner og familie. Derfor er det helt essensielt at du inkluderer anmeldelser på nettsiden til bedriften.
Det kan være fristende å bare la anmeldelsene ligge på Google eller Facebook, men hvorfor ikke gjøre de lett tilgjengelig på nettsiden din også? Velg ut noen av de beste anmeldelsene og vis dem frem på en dedikert side, eller integrer dem inn i de andre sidene dine for å forsterke budskapet om at du leverer kvalitet.
Hvis du har jobbet med større kunder eller har spesielt imponerende case-studier, kan du også lage lengre testimonials eller case-studier som forklarer hvordan du hjalp dem med å nå sine mål. Dette gir potensielle kunder innsikt i hvordan det er å jobbe med deg, og hva de kan forvente av resultatene.
Å inkludere anmeldelser på nettsiden din bidrar ikke bare til å bygge tillit, men det kan også være med på å forbedre søketreffene dine. Google elsker ekte, brukergenerert innhold, så å ha anmeldelser direkte på nettstedet ditt kan gi deg et lite løft i søkemotorresultatene.

5. En god nettside gir kunden hjelp til å handle hos din bedrift (CTA / Call To Action)
En god CTA skal være synlig og tydelig. Du vil ikke at de besøkende skal lete etter hvordan de kan komme i kontakt med deg. Sørg for at CTA-en er plassert flere steder på nettsiden, spesielti menyen, toppsaken, og nederst på hver side.
Dette siste elementet er kanskje det viktigste av alle. De som har scrollet helt ned til bunnen av en nettside er ganske interessert i en bedrift. Men de er samtidig rastløse og stikker av hvis du gir de sjansen. Hvis du vil at besøkende skal ta kontakt, kjøpe en tjeneste, eller melde seg på nyhetsbrevet ditt, må du gjøre det enkelt for dem. CTA er den knappen eller lenken som guider dem til å gjøre akkurat det.
Bruk ord som “Kontakt oss i dag,” “Bestill nå,” eller “Få en gratis konsultasjon.” Disse frasene gjør det klart hva kunden kan forvente når de klikker på CTA-en, og oppfordrer til handling.
CTA er også en viktig del av salgsoptimaliseringen. Hvis du merker at besøkende kommer inn på siden din, men ikke tar kontakt, kan det hende du må justere CTA-ene dine. Test ulike farger, plasseringer, og fraser for å se hva som gir best resultater.
Dette kan også være en “pop-up”. De kan være irriterende, men er det verdifull informasjon eller tilbud fungerer de bra.

Konklusjon: En Perfekt Nettside Bygger Tillit for en bedrift
Når du har disse fem elementene på plass – en iøynefallende toppsak, en personlig og engasjerende “Om oss”-seksjon, tydelige beskrivelser av tjenestene dine, ekte kundeanmeldelser, og sterke Call to Actions – har du grunnlaget for en nettside som både bygger tillit og konverterer besøkende til kunder.
Hos TME Media har vi spesialisert oss på å lage nettsider for bedrifter som ikke bare ser flotte ut, men som også fungerer som en salgsplattform for bedriften din. Vi jobber tett med deg for å forstå dine behov og mål, slik at vi kan skape en nettside som virkelig representerer deg og din merkevare.
Ønsker du å ta nettsiden din til neste nivå? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å bygge en nettside som skiller seg ut i mengden.
Vil du ha hjelp til å bygge nettsiden til bedriften din?
Ikke kast bort tiden din, la meg bygge siden og du bedriften din.
Få et tilbud i dag